Saturday, August 30, 2014

Tangkap seladang, pulas tanduknya


PEPATAH Inggeris, Take The Bull By The Horns atau “tangkap seladang, pulas tanduknya” adalah luahan amanat Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika pertemuan dengan pemimpin- pemimpin pelajar Australia dan New Zealand di Perth, baru-baru ini.

Sememangnya kita sudah mempunyai jawapan kepada semua isu negara dan segala permasalahan rakyat.

Oleh itu, kita sepatutnya berani berdepan dan menangani pihak-pihak yang memutar- belitkan fakta dan mengelirukan pemikiran rakyat.

Tidak kita nafikan, rakyat yang tidak mempunyai “mata hati yang tajam” adalah mangsa mudah untuk dikelirukan oleh pakatan pembangkang dengan ‘kisah-kisah rekaan’ demi mengalih perhatian masyarakat daripada ‘kisah sebenar’ mengenai kegagalan dan kelemahan kepimpinan mereka.

Selain daripada kelompok ini, golongan sasaran kedua adalah mereka yang sentiasa bersedia untuk diperhambakan dan dijadikan ‘tunggangan’ untuk memporak-perandakan keharmonian negara dengan hanya upah tidak seberapa.

Jentera kerajaan Barisan Nasional (BN) sepatutnya terus-terusan bergerak dalam saf yang lebih tersusun untuk meyakinkan ahliahlinya bahawa semua hujah yang dilemparkan oleh gabungan parti pembangkang adalah dakyah, karut dan fitnah semata-mata.

Janganlah tunggu sampai “Jeneral UMNO” bertempik dan berteriak, barulah kelam-kabut hendak ‘menghidupkan enjin’. Jenterajentera, tidak kira sayap Puteri, Pemuda, badan-badan yang berkait rapat dengan 

UMNO sepatutnya sudah berani mengharungi cabaran. Mereka perlu menjadi matador untuk berdepan dengan seladang di dalam gelanggangnya!

Pakatan pembangkang pun sendiri mengakui bahawa kemenangan ‘sipi’ mereka di Manek Urai bulan lepas boleh menjadi titik permulaan kecundangnya pakatan untuk mengambil alih pentadbiran negara.

Gara-gara itulah, pelbagai usaha parti pembangkang telah dilipat-gandakan untuk terus memporak-perandakan negara.

Pakatan pembangkang kelam-kabut

Lantaran itu, kita melihat senario demonstrasi jalanan “diorkestrakan” sekali lagi oleh kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).

Tunjuk perasaan ini sebenarnya hanyalah sekelumit usaha terdesak puak-puak tertentu untuk meraih sokongan murahan. Caranya ialah dengan mengekalkan ‘momentum kebencian rakyat’ terhadap pemerintah di samping mengalih perhatian terhadap isu dalaman mereka sendiri.

Menganjurkannya di tempat awam tatkala pandemik H1N1 berleluasa, kita tertanya-tanya juga ke mana perginya ‘akal’ penganjur dalam usaha membantu menangani penularan wabak itu?

Bukannya kita tidak tahu tujuan mereka yang sengaja mahu mewujudkan persepsi ‘ramai rakyat yang menyokong’. Walhal, pihak polis sebenarnya sudah berlembut mencadangkan perhimpunan diadakan di tempat tertutup.

Namun mereka sedar, jika dilakukan perhimpunan di tempat tertutup seperti di Stadium Melawati ketika protes harga minyak, akan “pecah tembelang”. Jumlah yang sebenarnya hadir tidak sebanyak mana. Kalau di tempat awam, yang hadir 5,000 boleh mudah-mudah didakwa bagaikan 500,000!

Sudahlah isu ‘kerajaan perpaduan’ yang menyaksikan Datuk Nik Aziz Nik Mat seperti menggunakan pengaruh veto menidakkan kehendak kepimpinan tertinggi Pas masih bersisa.

Kini tidak berhenti-henti pula, kenyataankenyataan yang memening dan mengelirukan dikeluarkan. Kenyataan yang dikeluarkan bagaikan lebih kepada ‘cakap berlapik’ dan ‘ menjaga hati’ daripada keperluan menjaga maruah dan hak kesucian Islam.

Alasan kononnya mahu berdakwah, tetapi adakah hingga mencerca dan memfitnah ahli-ahli agama seperti Tan Sri Harussani Zakaria dan penceramah bebas, Dr. Mohd Ridhuan Tee.

Bukankah bila sampai tahap tertentu seperti membabitkan maruah, seorang Islam patut bangkit mempertahankan saudara dan agamanya? Apalagi yang bertaraf ahli agama! Maaf jika kata-kata ini kasar, tetapi sikap mereka ini kadang-kadang seperti bacul!

Ambil peluang jelaskan pada rakyat

Melihat situasi ini, jentera kerajaan perlulah beristiqamah, teliti dan berani mengambil peluang yang ada untuk membukti dan menjelaskan bahawa kerajaan BN adalah pilihan terbaik berbanding pakatan pembangkang yang serba porak-peranda.
Setelah ‘kejayaan’ di Manek Urai, waktuwaktu beginilah pakatan pembangkang perlu digegarkan terus-terusan agar “momentum kesedaran” tidak terhenti begitu sahaja. Perak telah diambil semula oleh BN. Kini jadikanlah 

Kedah, Pulau Pinang dan Selangor sebagai sasaran.

Namun, jangan pula diabaikan tanggungjawab yang sudah ada di tangan kerana ia adalah elemen paling penting dalam membuktikan kemampuan dan keikhlasan kerajaan BN terhadap kesejahteraan rakyat. Jangan nanti dikata orang cakap sahaja berdegar-degar!
Ibarat belayar, biar sampai ke pulau. Begitu juga apabila menggenggam bara api, biarlah hingga menjadi arang.

Saya laungkan ole-torro-ole agar UMNO terus ikhlas dan gigih berusaha demi agama, nusa dan bangsa!

FERIZ OMAR adalah Presiden Pertubuhan
Profesional Melayu dan Pewaris Bangsa (ProWaris)


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0818&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm&arc=hive#ixzz3Brd1Xv3e
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: